I lördags var vi bjudna på dop, som ni kanske läst på min sida. Min kusin Katarina och hennes man Emil, döpte sin lille son Elliot. Vi var bjudna till Svartviks kyrka lördagen den 15 nov stod det i inbjudan, men vart i hela friden är Svartviks kyrka tänkte jag. När jag ringde till kusinen för att tacka ja, måste jag ju lite generat fråga var kyrkan låg? Efter vägen när man passerat skylten Svarvik ligger denna vackra lilla kyrka som man aldrig lagt märke till tidigare.  En liten skymd kyrka som helt klart är värt ett besök.
Vi gjorde oss fina, "tvingade" Christer att ta på sig kostym, (det är ju bara så snyggt och den används allt för sällan, så jag tyckte att dop var ett perfekt tillfälle för kostym), fast med lite knorrande från maken förståss...In i bilen och hämtade mamma i Sörberge. För att vi skulle vara i tid skulle vi hämta mamma kl 13, dopet började kl 14.
Japp i tid var vi, vi var där näst först, efter morbror och moster, men i tid var vi.... Vi fick stå och frysa en stund innan de hade förberett lite i kyrkan, men vi passade på att beundra utsikten, man undrar ju vad som händer efter nattvarden???Någon har haft trevligt utanför Gud hus, är det ?????
Men som alltid är det så vackert med barndop, det var en och annan tår som fälldes, (dock inte av mig denna gång) lite underhållning och barn som förde oväsen hör till. Sedan blev det fika i Njurunda församlingshem. Hembakta kakor och två sorters tårta, allt smakade jättegott. Efter fikat var det presentöppning där alla verkade ha tänkt till för det var ingen dublett och ingen traditionell dopgåva (som samlar damm i skåpet).
Naturligtvis fick lille Elliot även ett vackert dopljus som nu mor och far ska tända ofta och tänka på denna fina dag!

Kram på er alla i höstblasket!!

Kommentera

Publiceras ej